14.05.2009 Урядовий Кур’єр http://www.ukurier.gov.ua/index.php?articl=1&id=2936
У другому кварталі 2009 року в усіх областях України буде створено територіальні органи Державної житлово-комунальної інспекції, які контролюватимуть дотримання комунальниками галузевого законодавства, правильність встановлення тарифів на послуги ЖКГ та якість цих послуг, загалом захищатимуть споживачів від свавілля комунальників. Про це розмовляємо з начальником Державної житлово-комунальної інспекції Сергієм ЗІМІНИМ.
- Сергію Георгійовичу, як реально інспекція може впливати на недбалих комунальників?
- Відразу зауважу, що торік до МінЖКГ надійшло 4056 звернень громадян і всі вони були ретельно розглянуті. Основна мета інспекції - контроль за дотриманням стандартів якості житлово-комунальних послуг. Ми насамперед звертаємо увагу на регіони, де постійно виникають проблеми з постачанням тепла, води тощо, де плата за послуги нараховується необгрунтовано, звідки надходить найбільше звернень і скарг споживачів.
Головний результат інспектувань - реальна ліквідація суб'єктами господарювання порушень, попередження незаконних рішень місцевих рад. Наприклад, у Києві нам вдалося вжити оперативні заходи для призупинення введення необгрунтованих тарифів з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. В Ужгороді та селищі Волинець на Закарпатті виявили систематичні відключення споживачів від теплопостачання, і воно було відновлене в житлових будинках.
Окрім того, ми можемо звертатися до правоохоронних органів, зокрема до прокуратури, з повідомленнями про порушення законності в діяльності суб'єктів у сфері ЖКГ, на їх підставі прокуратура має право проводити перевірки і в разі виявлення ознак протиправних діянь вживати заходи прокурорського реагування.
- Отже, повноважень для впливу на недобросовісних комунальників інспекція має достатньо?
- Вважаю, що реальних важелів впливу має бути більше. МінЖКГ запропонувало внести зміни до законів "Про теплопостачання", "Про питну воду та питне водопостачання", "Про житлово-комунальні послуги", а також до Кодексу про адміністративні правопорушення: наприклад, за несанкціоноване підключення до систем водопостачання повинні бути жорсткі штрафні санкції. Керівники суб'єктів ЖКГ мають зрозуміти, що краще не допускати порушень, аніж платити за недбалість.
- Сергію Георгійовичу, в центральному апараті ДЖКІ сьогодні працює 18 осіб. У регіонах, як відомо, додасться ще 320. Чи зможуть вони допомогти навести лад у житлово-комунальному господарстві міст і селищ?
- Така кількість працівників інспекції запланована з огляду на наявність коштів - у держбюджеті на цей рік передбачено 7 млн грн на фінансування територіальних органів і 2,14 млн грн - центрального апарату ДЖКІ. Ми домовилися з усіма облдержадміністраціями, щоб вони допомогли приміщеннями, оргтехнікою тощо на етапі розгортання роботи цих підрозділів. Інша річ, що 338 осіб не зможуть підняти рівень якості надання послуг, виявити всі недоліки й недоробки в ЖКГ та ретельно прослідкувати за їх усуненням. Тому сподіваємось на серйозну підтримку поки що нового інституту - громадських інспекторів, який формуватимуть територіальні органи ДЖКІ.
- Кого ви залучатимете до цієї роботи і яким буде статус громадського інспектора?
- Громадськими інспекторами можуть бути люди з активною позицією, які хочуть налагодити комунальний комфорт у своїх будинках і містах.
Отже, як свідчить практика, у нас багато тих, хто міг би підключитись до наведення порядку в ЖКГ, мають навіть певні знання і досвід. Але вони поки що не знають, що ми утворюватимемо інститут громадських інспекторів. Сподіваюся, прочитавши про це в "Урядовому кур'єрі", вони побажають приєднатися до нашої роботи на громадських засадах, отримають посвідчення і зможуть брати участь у перевірках. Для них проведуть навчання, нададуть методичні рекомендації - до речі, вже затверджені - щодо перевірок об'єктів тепло- та водопостачання, утримання житлового фонду тощо. Це має бути досить впливовий інститут.
- А як плануєте взаємодію з органами місцевого самоврядування? Адже саме їхні керівники призначають, скажімо, начальника ЖЕКу чи теплокомуненерго, затверджують тарифи. Чи не виникне непорозуміння між інспекціями і органами влади на місцях?
- Ви торкнулися найболючішої в цьому плані теми. Бо реалії такі. Згідно з ч. 4 ст.31 Закону "Про житлово-комунальні послуги", якщо органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи, розмір яких менший за собівартість тієї чи іншої послуги, то різницю потрібно компенсувати з дохідної частини місцевого бюджету. Якщо така компенсація не проводиться, то генеральні директори водоканалу чи теплокомуненерго мають право вирішувати це питання в судовому порядку. Та вони цього не роблять, бо залежні від міських голів, які їх призначають. Це дуже серйозна ситуація, з якої, вважаю, нам усім спільно треба шукати вихід.
- На що насамперед звертатимете увагу?
- У нас є квартальне планування перевірок. Тож ми визначилися, що планово перевірятимемо передусім тих суб'єктів тепло- та водопостачання, де тарифи економічно необгрунтовані, де є перехресне субсидіювання. Адже ви знаєте, що послуги ЖКГ надаються для трьох категорій споживачів: для населення, для бюджетних організацій і для промислових споживачів. І деякі органи місцевого самоврядування заграють з населенням, встановлюючи для нього тарифи, менші від собівартості. А промисловим споживачам виставляють тарифи вищі у три-чотири рази, а буває, і у вісім разів. І цим роблять велику шкоду, бо в структурі собівартості промислової продукції враховуються й ці витрати на послуги ЖКГ, що впливає на вартість і конкурентоспроможність кінцевої продукції.
-Отже, на вашу думку, треба зменшити тарифи для промислових споживачів і збільшити їх для населення?
- Ні, наша позиція інша. Не збільшувати тарифи, а зайнятися енергоефективністю й енергозбереженням. Уряд приділяє велику увагу цьому питанню. За рахунок впровадження енергоефективних технологій виходити на оптимальні тарифи, причому не лише не підвищувати їх, а й знижувати в деяких випадках. Наприклад, у теплопостачанні доцільне облаштування індивідуальних теплових пунктів, попередньо ізольованих труб, заміна котлів, що працюють неефективно, на котли з 90-відсотковим коефіцієнтом корисної дії.
Перевірятимемо й тих суб'єктів водо- і теплопостачання, які працюють у нових умовах - концесії й оренди. Якщо вони виконують свої інвестиційні зобов'язання (передовсім спрямовують кошти на технологічну модернізацію цих систем, на енергоефективність), то підвищуватиметься якість житлово-комунальних послуг.
ЯК ЗВЕРНУТИСЯ ДО ДЕРЖАВНОЇ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОЇ ІНСПЕКЦІЇ Телефони «гарячої лінії»: (8044) 287 15 94; (8044) 287 72 94; (8044) 207 18 04 Адреса ДЖКІ: м.Київ, вул.Димитрова, 24.
|